Bilproduktion i Danmark

De færreste er klar over at der er blevet produceret biler i Danmark, men tæt på en mio biler har forladt baggårde og samlebånd herhjemme.

I de første år virkede det til at Nørrebro i København, var bilproduktionens centrum.

De danske biler

Anglo-Dane

Anglo-Dane fremstillede omkring 70 biler under eget navn, inden de blev en del af De Forenede Automobilfabrikker

A. F. Hammels Maskinfabrik

Hammelvognen - Verdens ældste fungerende automobil - 1888
Hammelvognen – Verdens ældste fungerende automobil – 1888

Hammelvognen var en af verdenshistoriens første, og blev bygget allerede i 1888.

Bilen er bevaret, og den ældste fungerende bil i verdenen. Bilen kan ses og opleves på Danmarks Tekniske Museum i Helsingør.

Jensen & Petersen

Efter at have opholdt sig en tid i Tyskland, kom Niels Martin Jensen, og hans ven Jørgen P. V. Petersen hjem til Danmark med masser af idéer.

I årene omkring 1900 fremstillede de sammen en række biler, og lastvogne på Nørrebro.

Illums elbil

A. C. Illums elektriske varebil - 1901
A. C. Illums elektriske varebil – 1901

I 1901 fik varehuset A. C. Illum fremstillet en elektrisk varebil.

Ford

Ford etablerede en samlefabrik i København i 1919, hvor man samlede Ford’s populære “Model T”.

I 1920’erne samlede fabrikken i Heimdalsgade op til 250 biler om dagen.
I alt nåede man at samle mere end 300.000 biler før fabrikken lukkede i 1965.

General Motors

GM samlede tæt på 600.000 biler i København mellem 1924 og 1974.

Det drejede sig bl.a. om mærkerne Bedford, Chevrolet, Opel og Vauxhall.

Citroën

Samlefabrik i Sydhavnen

Mercedes

BMW

DKW

Jensen Motor Co.

Jensen Elektrovogn var en lille varebil bygget mellem 1940 og 1943

Edwin Karl Jensen designede og producerede selv køretøjet

Dansk Automobil Fabrik

Sprængt af modstandsfolk, da Edwin måtte samarbejde med besættelsesstyrkerne for at få materialer til produktionen.

Frederiksberg Kommunes Tekniske Forvaltnng havde en ladbil med presenning.

Merrilds Maskinfabrik

M-Car

1981

Lille varebil, der blandt andet blev anvendt hos Lego, DSB og Danfoss.

De små biler kunne komme rundt i de fleste haller og var ofte set langs perroner og spor på de danske stationer, hvor de transporterede alt fra bagage til værktøj.

Dansk Bilfabrikation

Thrige

De Forenede Automobilfabrikker

Danbil

1983

Prototypen var baseret på VW teknik, men den endelige udgave var med Opel teknik.

Mere end 500 produceret til postvæsnet.

Hope Whisper

Den danske el-bil Hope Whisper er desværre bedst kendt for sin katastofale præsentation i Forum, i 1983.

Hope Whisper II blev bygget i 1985, og er i dag renoveret, registreret og i privat eje.

https://hopewhisper.dk/

Erik Sommer

S1 1950

Bilen var bygget i Danmark. Motor og gearkasse kom fra Bradford fabrikkerne.

Desværre blev Erik dræbt i et trafikuheld i 1952, hvilket gjorde en ende for projektet.

Ole Sommer

Bilfanatiker, -samler, -museumsejer samt Volvo og Jaguar importøren Ole Sommer byggede et par små serier af biler.

Volvo Amazon Special

1960

En prototype på en Volvo sportsvogn, med dele fra Amazon, PV 445 og bagruden fra en Jaguar XK 150.

Volvo 144 XK

Ole Sommer og hans mekanikere fik i 1970, med en del arbejde, motoren fra en Jaguar XK monteret i en Volvo 144.
Bilen blev efterfølgende godkendt og indregistreret.

Desværre var de knap 200 HK for meget til ejeren, hvilket resulterede i et havari, og efterfølgende ophugning af køretøjet.

Joker

1972

Baseret på Volvo teknik

Bygget som et bindingsværkshus i glasfiberpaneler på en ramme af galvaniseret stål. Tanken var en at lave et skandinavisk modsvar til den amerikanske Beach buggy.

OScar

Der blev fremstillet 20 stk mellem 1981 og 1987

Kostruktionen var en plast karosse, på en rustfi stålramme, og designet var tydeligt inspireret af AC Cobra.

VW Safari

Bygget af Bent Due, og var baseret på VW’s populære boble.

Kostede i 1978 32.000

Sekura Mini

Bygget af Bosal-Sekura A/S i 1982 for at vise de kunne bygge andet end traktorførerhuse.

1400cc motor fra en Austin Clubman

Jacob Jensen

Chefdesigneren hos den danske HiFi producent Bang & Olufsen Jacob Jensen havde to forsøg på at fremstille en dansk bil.

Logicar

1985

Jacob Jensen lavede denne prototype på en bil der kunne omdannes fra stationcar til pickup.

Projektet blev skrinlagt da de ikke kunne skaffe de 55 mio der skulle til, for at gennemføre projektet.

Jensen One

1992

Endnu et forsøg fra Jacob Jensen, denne gang på at lave en luksusbil, der var baseret på Citroëns XM.

Mini-El

Også kaldt “Ellert” 40-60 km/t (kommer an på batteritypen)

Designet af Steen V. Jensen, der byggede prototypen på Dronningborg Maskinfabrik, hvor han var ansat som produktionschef.

Solgt til Tyskland, hvor den blev solgt under navnet City-El

K. A. C.

K. A. C. var et dansk bilmærke, der blev til hos Københavns Automobil Central (deraf forkortelsen KAC).
Der blev kun udviklet én model, den torpedoformede sportsvogn KAC 6/16HP.
Produktionen varede i de to år 1914 og 1915.

Kewet

1991 – 1998

Topfart 80 km/t

Rækkevidde op til 80 km pr opladning

Produceres stadig i Norge under navnet “Buddy”

Connector

El hybrid stationcar 1998 der kunne lades op af solen på 8 timer.

Aquila

Aquila SR1 fra 2007 var en lukket baneræser til 495.000,-

Roadrazer

Dansk bygget sportsvogn med motorcykel motor 2007

Minder en del om Ariels Atom

Lotus Elise

Tesla Roadster

Zenvo

Zenvo ST1 2008

I dag er virksomheden russisk ejet, men fabrikken ligger stadig i Præstø.

Efter en del hype fra det britiske tv-program Top Gear, fik de lov til at låne den til deres optagelser. Dette endte desværre i noget der må betegnes som den mest uheldige fremvisning af en bil i TV siden Hope Whispers præsentaton i Forum.

Lynx

2009 ombygget Opel Speedster på el

Agile

2017

Agile SCX

Ved siden af bilene var der også dansk produktion af Motorcykler.

Kender du til danske bilmærker der ikke fremgår af listen, så er du mere end velkommen til at tilføje dem i en kommentar nederst på siden.

4 kommentarer til “Bilproduktion i Danmark”

Skriv en kommentar