Bilproduktion i Danmark
De færreste er klar over at der er blevet produceret biler i Danmark, men tæt på en mio biler har forladt baggårde og samlebånd herhjemme.
I de første år virkede det til at Nørrebro i København, var bilproduktionens centrum.
De danske biler
Anglo-Dane
Anglo-Dane fremstillede omkring 70 biler under eget navn, inden de blev en del af De Forenede Automobilfabrikker
A. F. Hammels Maskinfabrik
Hammelvognen var en af verdenshistoriens første, og blev bygget allerede i 1888.
Bilen er bevaret, og den ældste fungerende bil i verdenen. Bilen kan ses og opleves på Danmarks Tekniske Museum i Helsingør.
Jensen & Petersen
Efter at have opholdt sig en tid i Tyskland, kom Niels Martin Jensen, og hans ven Jørgen P. V. Petersen hjem til Danmark med masser af idéer.
I årene omkring 1900 fremstillede de sammen en række biler, og lastvogne på Nørrebro.
Illums elbil
I 1901 fik varehuset A. C. Illum fremstillet en elektrisk varebil.
Ford
Ford etablerede en samlefabrik i København i 1919, hvor man samlede Ford’s populære “Model T”.
I 1920’erne samlede fabrikken i Heimdalsgade op til 250 biler om dagen.
I alt nåede man at samle mere end 300.000 biler før fabrikken lukkede i 1965.
General Motors
GM samlede tæt på 600.000 biler i København mellem 1924 og 1974.
Det drejede sig bl.a. om mærkerne Bedford, Chevrolet, Opel og Vauxhall.
Chrysler
Bohnstedt-Petersen havde en samlefabrik, der blandt andet samlede Chrysler.
Citroën
Samlefabrik i Sydhavnen
DeSoto
Bohnstedt-Petersen havde en samlefabrik, der blandt andet samlede biler af mærket DeSoto
Hans Hviids Maskinfabrik
Hans Hviids maskinfabrik i Hillerød producerede en lang række køretøjer til bl.a. DSB, Postvæsenet og SAS.
Mercedes
Bohnstedt-Petersen havde en samlefabrik, der blandt andet samlede Mercedes biler
Plymouth
Bohnstedt-Petersen havde en samlefabrik, der blandt andet samlede Plymouth
SAAB
SAAB’s danske generalrepresentant ISIS Motor, stod også for at drive en samlefabrik, hvor man samlede SAAB biler mellem 1957 0g 1963
Standard Motor Company
Burmeister & Wain havde et datterselskab ved navn Nordisk Dieselauto, der samlede en lang række Standard 8, Standard 10 og Standard Vanguard, på deres fabrik i København.
BMW
DKW
Bohnstedt-Petersen havde en samlefabrik, der blandt andet samlede DKW
Jensen Motor Co.
Jensen Elektrovogn var en lille varebil bygget mellem 1940 og 1943
Edwin Karl Jensen designede og producerede selv køretøjet
Dansk Automobil Fabrik
Sprængt af modstandsfolk, da Edwin måtte samarbejde med besættelsesstyrkerne for at få materialer til produktionen.
Frederiksberg Kommunes Tekniske Forvaltnng havde en ladbil med presenning.
Merrilds Maskinfabrik
M-Car
1981
Lille varebil, der blandt andet blev anvendt hos Lego, DSB og Danfoss.
De små biler kunne komme rundt i de fleste haller og var ofte set langs perroner og spor på de danske stationer, hvor de transporterede alt fra bagage til værktøj.
Dansk Bilfabrikation
Thrige
De Forenede Automobilfabrikker
Danbil
1983
Prototypen var baseret på VW teknik, men den endelige udgave var med Opel teknik.
Mere end 500 produceret til postvæsnet.
Hope Whisper
Den danske el-bil Hope Whisper er desværre bedst kendt for sin katastofale præsentation i Forum, i 1983.
Hope Whisper II blev bygget i 1985, og er i dag renoveret, registreret og i privat eje.
Erik Sommer
S1 1950
Bilen var bygget i Danmark. Motor og gearkasse kom fra Bradford fabrikkerne.
Desværre blev Erik dræbt i et trafikuheld i 1952, hvilket gjorde en ende for projektet.
Ole Sommer
Bilfanatiker, -samler, -museumsejer samt Volvo og Jaguar importøren Ole Sommer byggede et par små serier af biler.
Volvo Amazon Special
1960
En prototype på en Volvo sportsvogn, med dele fra Amazon, PV 445 og bagruden fra en Jaguar XK 150.
Volvo 144 XK
Ole Sommer og hans mekanikere fik i 1970, med en del arbejde, motoren fra en Jaguar XK monteret i en Volvo 144.
Bilen blev efterfølgende godkendt og indregistreret.
Desværre var de knap 200 HK for meget til ejeren, hvilket resulterede i et havari, og efterfølgende ophugning af køretøjet.
Joker
1972
Baseret på Volvo teknik
Bygget som et bindingsværkshus i glasfiberpaneler på en ramme af galvaniseret stål. Tanken var en at lave et skandinavisk modsvar til den amerikanske Beach buggy.
OScar
Der blev fremstillet 20 stk mellem 1981 og 1987
Kostruktionen var en plast karosse, på en rustfi stålramme, og designet var tydeligt inspireret af AC Cobra.
VW Safari
Bygget af Bent Due, og var baseret på VW’s populære boble.
Kostede i 1978 32.000
Sekura Mini
Bygget af Bosal-Sekura A/S i 1982 for at vise de kunne bygge andet end traktorførerhuse.
1400cc motor fra en Austin Clubman
Jacob Jensen
Chefdesigneren hos den danske HiFi producent Bang & Olufsen Jacob Jensen havde to forsøg på at fremstille en dansk bil.
Logicar
1985
Jacob Jensen lavede denne prototype på en bil der kunne omdannes fra stationcar til pickup.
Projektet blev skrinlagt da de ikke kunne skaffe de 55 mio der skulle til, for at gennemføre projektet.
Jensen One
1992
Endnu et forsøg fra Jacob Jensen, denne gang på at lave en luksusbil, der var baseret på Citroëns XM.
Mini-El
Også kaldt “Ellert” 40-60 km/t (kommer an på batteritypen)
Designet af Steen V. Jensen, der byggede prototypen på Dronningborg Maskinfabrik, hvor han var ansat som produktionschef.
Solgt til Tyskland, hvor den blev solgt under navnet City-El
K. A. C.
K. A. C. var et dansk bilmærke, der blev til hos Københavns Automobil Central (deraf forkortelsen KAC).
Der blev kun udviklet én model, den torpedoformede sportsvogn KAC 6/16HP.
Produktionen varede i de to år 1914 og 1915.
Kewet
1991 – 1998
Topfart 80 km/t
Rækkevidde op til 80 km pr opladning
Produceres stadig i Norge under navnet “Buddy”
Connector
El hybrid stationcar 1998 der kunne lades op af solen på 8 timer.
Aquila
Aquila SR1 fra 2007 var en lukket baneræser til 495.000,-
Roadrazer
Dansk bygget sportsvogn med motorcykel motor 2007
Minder en del om Ariels Atom
Lotus Elise
Tesla Roadster
Zenvo
Zenvo ST1 2008
I dag er virksomheden russisk ejet, men fabrikken ligger stadig i Præstø.
Efter en del hype fra det britiske tv-program Top Gear, fik de lov til at låne den til deres optagelser. Dette endte desværre i noget der må betegnes som den mest uheldige fremvisning af en bil i TV siden Hope Whispers præsentaton i Forum.
Lynx
2009 ombygget Opel Speedster på el
Agile
2017
Agile SCX
Ved siden af bilene var der også dansk produktion af Motorcykler.
Kender du til danske bilmærker der ikke fremgår af listen, så er du mere end velkommen til at tilføje dem i en kommentar nederst på siden.
Jeg mener at have hørt at Volvo havde en samlefabrik på Nørrebro i København. Vistnok i Møllegade.