Hammelvognen
Hammelvognen er den ældste fungerende bil i verdenen.
Bygget af Hans Urban Johansen, på Albert. F. Hammels Maskinfabrik, der lå på Nørrebro, København i 1888.
Køretøjet vakte stor opmærksomhed i datidens København, når den dukkede op med sin spruttende eksplosionsmotor.
Bilen blev brugt i et par år, til den daglige transport mellem Maskinfabrikken, og fabrikantens hjem, men i 1892 blev den stillet under et halvtag i fabrikkens gård, og øjensynlig glemt.
I en boopgørelse angives den som en ubrugelig motorvogn, og får værdiansættelsen DKK 25,-
Hammelvognen genfindes
I 1925 efterlyste man bilen, da Kongelig Dansk Automobil Klub, gerne ville bruge den til deres messestand til Forum udstillingen i 1926. Efter at have fået et tip fra Sydamerika, blev bilen genfundet, stadig under halvtaget i baggården på Nørrebro.
Mekanikeren Finn Jahnsen fra FC Bülow & Co restaurerede køretøjet.
A. F. Hammels datter donerede efterfølgende køretøjet til Danmarks Tekniske Museum, der stadig har bilen dagen i dag.
Hammelvognen er udstyret med en to cylindret vandkølet benzinmotor. Cylindrene ligger vandret under sæderne, og den yder med sine 2,72 liter 3,5 KK, hvilket giver den en topfart i omegnen af 10 km/t.
Da Hans Urban byggede sit automobil, kunne man ikke smutte ned på den lokale døgntank for at fylde brændstof på. Det skulle man købe på apoteket.
Ubesvarede spørgsmål:
Hvorfor ændredes styrtøj mv fra at være af samme type som forgaflerne på en cykel, til at være med fast foraksel? På de ældste billede er der tydelige “forgafler”, og deres monteringssteder kan stadig ses i dag.
Hvornår blev styretøj og foraksel ændret?
Hvis du har yderligere informationer om Hans Urban, og hans vidunderlige køretøj, så er du mere end velkommen til at efterlade en kommentar nederst på siden.
Hvorfor bevarede man ikke de bygninger der hvor bilen blev lavet ???
Bor selv i Gårdlavet Fælledevej og gjort det siden sommeren 1961.
https://map.krak.dk/m/Wb1jx
Nørrebrogade 38
https://map.krak.dk/m/xyxYz
Hej Henrik.
Tak for dit input.
Mit bedste gæt er at der var flere penge i at opføre en etageejendom med boliger, end at vedligeholde den gamle bygning.
I dag ville man måske nærmere have indrettet lokalerne som museum, som det så ud da man fremstillede Danmarks første, og verdens ældste kørende bil.