Fords Danske samlefabrikker

Ford havde to samlefabrikker i Danmark, hvor man samlede flere hundrede tusinde biler

På de danske fabrikker blev der samlet 325.482 biler til de Skandinaviske, Baltiske og til dels de Nordeuropæiske markeder.

Fabrikkerne

Nørrebro

Den første fabrik blev opført på Heimdalsgade 42-44 på Nørrebro, hvor Ford samlede deres storsælgende “Ford T” fra 1919, til 1924, hvor den nye fabrik med rigtige samlebånd stod klar i sydhavnen.

Den danske fabrik var den anden Ford fabrik i Europa. England havde også en fabrik, beliggende i Manchester.

På Nørrebro er der ansat 148 arbejdere samt 12 funktionærer.

Ford Motor Company - Dansk Monterings-Fabrik - Heimdalsgade - 1919
Ford Motor Company – Dansk Monterings-Fabrik – Heimdalsgade – 1919
Fords betræksystue i samlefabrikken på Heimdalsvej - 1923
Fords betræksystue i samlefabrikken på Heimdalsvej – 1923

Sydhavnen

Fabrikken i sydhavnen blev tegnet af den amerikanske arkitekt Albert Kahn.

Byggeriet der var den første af sin art i Danmark, hvor man designer en bygning til samlebåndsproduktion, blev i 1923 udført af entreprenør selskabet Monberg & Thorsen.

Fabrikken er på 1800 kvadratmeter, og i hallerne etableres der 94 meter samlebånd til produktionen.
Sydhavnens samlefabrik bliver den næststørste Ford fabrik uden for Amerikas grænser.

I 1924 er der i tæt på 600 arbejdere og 100 funktionærer på fabrikken, der tilsammen får samlet 140 biler om dagen.

Ford samlede i Sydhavnen biler indtil 1966

Fabrikken kan ses ved 2:29

Dermed var det ikke slut med produktionen på fabrikken. I omkring 10 år fortsatte Ford med at samle traktorer på fabrikken.

I midten af 1970’erne stoppede samplebåndene dog for alvor. Administrationen fortsatte på adressen som hidtil, men produktionshallerne blev i stedet anvendt som depot og reservedelslager indtil 1991, hvor Ford fraflyttede adressen.

Efter at Skov- og Naturstyrelsen i 1994 forgæves havde forsøgt at frede bygningen og den historiske baggrund, blev fabrikken revet ned i 2006.

“Bygningssynet finder, at Fords tidligere monteringsfabrik er et enestående eksempel på amerikansk industriarkitektur og viser USA’s betydning for den danske moderniseringsproces i dette århundrede”.

Skov- og Naturstyrelsen – 1994

Bilerne

Ford T

Produceret på begge fabrikker mellem 1919 og 1927

Færdige Ford T foran Fords fabrik i Sydhavnen - 1925
Færdige Ford T foran Fords fabrik i Sydhavnen – 1925
Åbne Ford T gøres klar til maling på Fords fabrik i Sydhavnen - 1925
Åbne Ford T gøres klar til maling på Fords fabrik i Sydhavnen – 1925
Lukkede Ford T karosserier samles på Fords fabrik i Sydhavnen - 1925
Lukkede Ford T karosserier samles på Fords fabrik i Sydhavnen – 1925

Ford A

Produceret i sydhavnen fra 1928.

Ford Taunus

Ford Anglia

Ford Transit

Færdige biler transporteres med tog fra Fords fabrik i Sydhavnen - ca 1957
Færdige biler transporteres med tog fra Fords fabrik i Sydhavnen – ca 1957
Færdige biler foran Fords fabrik i Sydhavnen - ca 1957
Færdige biler foran Fords fabrik i Sydhavnen – ca 1957
Ford - Hestekræfter og hjul 3000 år før Ford - 1960'erne
Ford – Hestekræfter og hjul 3000 år før Ford – 1960’erne

Ford og den danske arbejderbevægelse

Ford var som mange andre Amerikanske virksomheder modstander af fagforeninger.

Alkoholforbud

Da de ansatte mødte ind på arbejdet nytårsaftens dag 1924, var der indført regler imod “nydelse” af alkohol af enhver art.

Ford forbyder nydelse af alkohol på kompagniets grund - December 1924
Ford forbyder nydelse af alkohol på kompagniets grund – December 1924

Dette falder ikke i god jord blandt de ansatte, og fagforeningerne trækker derfor Ford i arbejdsretten, der giver de ansatte medhold.

Efterfølgende må Ford modvilligt give de ansatte lov til at drikke én øl i frokostpausen.

En hestetrukket Ford T løser problemet med benzinrationering under besættelsen - Lolland 1942
En hestetrukket Ford T løser problemet med benzinrationering under besættelsen – Lolland 1942

En kommentar til “Fords Danske samlefabrikker”

Skriv en kommentar