Fords Danske samlefabrikker
Ford havde to samlefabrikker i Danmark, hvor man samlede flere hundrede tusinde biler, og har sammen med General Motors stået for den største del af Danmarks bil produktion.
På de danske fabrikker blev der samlet 325.482 biler til de Skandinaviske, Baltiske og til dels de Nordeuropæiske markeder.
Fabrikkerne
Nørrebro
Den første fabrik blev opført på Heimdalsgade 42-44 på Nørrebro, hvor Ford samlede deres storsælgende “Ford T” fra 1919, til 1924, hvor den nye fabrik med rigtige samlebånd stod klar i sydhavnen.
Den danske fabrik var den anden Ford fabrik i Europa. England havde også en fabrik, beliggende i Manchester.
På Nørrebro er der ansat 148 arbejdere samt 12 funktionærer.
Sydhavnen
Fabrikken i sydhavnen blev tegnet af den amerikanske arkitekt Albert Kahn.
Byggeriet der var den første af sin art i Danmark, hvor man designer en bygning til samlebåndsproduktion, blev i 1923 udført af entreprenør selskabet Monberg & Thorsen.
Fabrikken er på 1800 kvadratmeter, og i hallerne etableres der 94 meter samlebånd til produktionen.
Sydhavnens samlefabrik bliver den næststørste Ford fabrik uden for Amerikas grænser.
I 1924 er der i tæt på 600 arbejdere og 100 funktionærer på fabrikken, der tilsammen får samlet 140 biler om dagen.
Ford samlede i Sydhavnen biler indtil 1966
Dermed var det ikke slut med produktionen på fabrikken. I omkring 10 år fortsatte Ford med at samle traktorer på fabrikken.
I midten af 1970’erne stoppede samplebåndene dog for alvor. Administrationen fortsatte på adressen som hidtil, men produktionshallerne blev i stedet anvendt som depot og reservedelslager indtil 1991, hvor Ford fraflyttede adressen.
Efter at Skov- og Naturstyrelsen i 1994 forgæves havde forsøgt at frede bygningen og den historiske baggrund, blev fabrikken revet ned i 2006.
Bilerne
Ford T
Produceret på begge fabrikker mellem 1919 og 1927
Ford A
Produceret i sydhavnen fra 1928.
Ford Taunus
Ford Anglia
Ford Transit
Traktorer
Bornholms Maskinfabrik har her en Fordson “New” Major E1A holdende i deres udstilling for Landbrugsmaskiner. Om det er en af dem der blev samlet i København kan vi dog ikke se af billedet.
Ford og den danske arbejderbevægelse
Ford var som mange andre Amerikanske virksomheder modstander af fagforeninger.
Alkoholforbud
Da de ansatte mødte ind på arbejdet nytårsaftens dag 1924, var der indført regler imod “nydelse” af alkohol af enhver art.
Dette falder ikke i god jord blandt de ansatte, og fagforeningerne trækker derfor Ford i arbejdsretten, der giver de ansatte medhold.
Efterfølgende må Ford modvilligt give de ansatte lov til at drikke én øl i frokostpausen.
One thought on “Fords Danske samlefabrikker”