Hovedstadsområdet

General Motors danske samlefabrik

General Motors danske samlefabrik, General Motors International A/S, der i øvrigt var den første GM fabrik udenfor USA, startede produktionen i januar 1924.
De biler der blev leveret fra fabrikken, skulle forsyne hele det skandinaviske og baltiske marked.

I begyndelsen kom samtlige komponenter fra USA i store trækasser, med alt fra karrosserier og chassisrammer, til maling og skruer.
Efter et stykke tid fandt man dog ud af at det var nemmere at få nogle af delene produceret og leveret lokalt. Heriblandt interiør og lakering.

GM International 1923 - 1973 - Reklameaskebæger i anledning af General Motors International 50 års jubilæum - Fremstillet af Bing & Grøndal og mærket "7238"
GM International 1923 – 1973 – Reklameaskebæger i anledning af General Motors International 50 års jubilæum – Fremstillet af Bing & Grøndal og mærket “7238”

Modeller der blev samlet i Danmark

Bedford

Diverse Bedford lastbiler.

Chevrolet

Chevrolet 1957 firedørs sedan (med særlige danske blinklys på de forreste skærme), samt nogle særlige stationcars til taxa vognmænd.

GM samlede den ikoniske 1957 Chevy i Københavns sydhavn - 1957
GM samlede den ikoniske 1957 Chevy i Københavns sydhavn – 1957

Opel

Opel Kadett, Olympia, Rekord, Kapitän samt lastbilen Blitz

Vauxhall

Vauxhall Wyvern, og Velox

Tilsammen blev tæt på 600.000 biler blev samlet af GM’s fabrikker i Danmark, inden produktionen stoppede den 18. oktober 1974.

Kombinationen af benzinkrisen, og den bortskaffede told på færdigsamlede biler gjorde fabrikken urentabel.

Den sidste bil der kørte af samlebåndet var en Opel Kadett C.

Fabrikkens placering

Forhandlere

General Motors havde forhandlere over hele landet. I dag er de delt op i de enkelte mærker, men i 1970’erne var der deciderede GM, eller General Motors forhandlere, der havde flere mærker fra moderselskabet i udstillingen.

General Motors - Oles Autoservice Tranebjerg
General Motors – Oles Autoservice Tranebjerg

Hvis du har flere oplysninger om General Motors og deres danske samlefabrik, så er du mere end velkommen til at efterlade en kommentar.
Det samme gælder hvis du kender til overlevende eksemplarer af biler der stammer herfra.

7 thoughts on “General Motors danske samlefabrik

  1. Når både Ford og GM blev placeret i København i stedet for andre mere nærliggende stedet i Europa, skyldes det den danske emigrant Signius Wilhelm Poul Knudsen, (i USA omdøbt til William Knudsen). Han forstod at producere effektivt, så effektivt, at han blev ansat af Ford til at stå for produktionen af bilerne og arbejdede sig op til at blive en af virksomhedens ledere. Efter en uoverensstemmelse med Ford, blev han ansat af General Motors og gentog her bedriften og gjorde GM til den førende bilfabrik i USA.
    Det førte til, at Franklin Roosevelts administration gav ham fuldmagt som generalløjtnant i den amerikanske hær for at hjælpe med at lede den amerikanske produktion af krigsmateriel under 2. verdenskrig ikke mindst flyproduktionen fik han sat i system.
    Både for Ford og for GM fik han placeret samlefabrikkker i København. Ford første samlefabrik blev dog placeret i Manchester i England.

Skriv et svar

Din e-mailadresse vil ikke blive publiceret. Krævede felter er markeret med *