General Motors danske samlefabrik
General Motors danske samlefabrik, der i øvrigt var den første GM fabrik udenfor USA, startede produktionen i januar 1924.
De biler der blev leveret fra fabrikken, skulle forsyne hele det skandinaviske og baltiske marked.
I begyndelsen kom samtlige komponenter fra USA i store trækasser, med alt fra karrosserier og chassisrammer, til maling og skruer.
Efter et stykke tid fandt man dog ud af at det var nemmere at få nogle af delene produceret og leveret lokalt. Heriblandt interiør og lakering.
Modeller der blev samlet i Danmark
Bedford
Diverse Bedford lastbiler.
Chevrolet
Chevrolet 1957 firedørs sedan (med særlige danske blinklys på de forreste skærme), samt nogle særlige stationcars til taxa vognmænd.

Opel
Opel Kadett, Olympia, Rekord, Kapitän samt lastbilen Blitz


Vauxhall
Vauxhall Wyvern, og Velox
Tilsammen blev tæt på 600.000 biler blev samlet af GM’s fabrikker i Danmark, inden produktionen stoppede den 18. oktober 1974.
Kombinationen af benzinkrisen, og den bortskaffede told på færdigsamlede biler gjorde fabrikken urentabel.
Den sidste bil der kørte af samlebåndet var en Opel Kadett C.
Fabrikkens placering
Forhandlere
General Motors havde forhandlere over hele landet. I dag er de delt op i de enkelte mærker, men i 1970’erne var der deciderede GM, eller General Motors forhandlere, der havde flere mærker fra moderselskabet i udstillingen.

Hvis du har flere oplysninger om General Motors og deres danske samlefabrik, så er du mere end velkommen til at efterlade en kommentar.
Det samme gælder hvis du kender til overlevende eksemplarer af biler der stammer herfra.
6 thoughts on “General Motors danske samlefabrik”