Danske Hjuldampfærger
Omkring 1900 blev der drevet en række kulfyrede “hjuldampfærger” (H/F) på de danske færgeruter.
Gylfe
![Hjuldampefærgen Gylfe ved kajen i København - 1972-1923](https://www.danmarksarkiv.dk/wp-content/uploads/2021/06/billede-1-300x276.png)
Gylfe blev bygget på Burmeister & Wains skibsværft i 1872, og blev leveret den 23. september 1874.
Den sejlede på ruten København – Malmø indtil 1922.
Fra skiltet på billedet herover ser det ud til at ruten fortsatte op ad kysten, og endte ved Helsingør.
H. Diederichsen i Kiel købte færgen af DFDS den 17. januar 1923 hvorefter den blev ophugget.
H/F Kjøbenhavn
![Lokomotivet KFA nr 2 ombord på DSB's dampdrevne Hjulfærge Kjøbenhavn](https://www.danmarksarkiv.dk/wp-content/uploads/2020/12/Ca1900_Faergen_Kjoebenhavn_og_lokomotivet_KFA_nr2-300x208.jpg)
Bygget på Burmeister & Wain i 1895, og ophugget af Fa. Petersen og Albeck i 1933
S/S Hjejlen
S/S Hjejlen blev bygget på Baumgarten & Burmeisters Maskinbyggeri i 1861. Den sejler stadig med turister den dag i dag på Silkeborg søerne.
![Stokkemærke fra Himmelbjerget, med den gamle hjuldamper Hjejlen nederst](https://www.danmarksarkiv.dk/wp-content/uploads/2023/11/IMG_4176-225x300.jpeg)
![](https://www.danmarksarkiv.dk/wp-content/uploads/2024/03/2020-PGB_macbook-1.jpg)