Nordisk Karosserifabrik
Det Københavnske jernstøberi “A/S Smith, Mygind og Hüttemeier” købte det tidligere Svendborg Sund Yacht og Bådeværft i 1949, og byggede efterfølgende værftet om til karosserifabrik. Fabrikken startede under navnet “A/S Smith, Mygind og Hüttemeier”, men skiftede til “Nordisk Karosserifabrik A/S” i 1956.
Karosserifabrik
I løbet af fabrikkens 20 år, byggede de i omegnen af 400 karrosserier.
Fabrikken havde sin storhedstid i 1967, hvor Sverige skiftede fra venstre- til højrekørsel. Dette fyldte godt op i ordrebøgerne.
Sammen med en ordre på opbygning af mere end 100 nye Büssing Prëfekt busser til nabolandet, kom 65 tidligere leverede busser tilbage for at blive bygget om fra venstre- til højrekørsel.
Import af busser
Den 1. januar 1963 blev man importør af Büssings busser og lastvogne.
Büssing investerede i Karosserifabrikken på Svendborgs havn, og købte i den forbindelse 51% af aktierne i selskabet.
Import af biler
Ved siden af importen af Büssing blev man også importør af det franske bilmærke Peugeot.
Karosserifabrikken lukkede 31. marts 1969.
Hvis du har yderligere informationer om Nordisk Karosserifabrik, så er de mere end velkommen til at dele dem i en kommentar nederst på siden.