Peugeot sejrede igen - Totalvinder i verdens hårdeste automobilløb, Safari-Ralliet - en af verdens bedst kørende biler - 1968
Fyn

Nordisk Karosserifabrik

Det Københavnske jernstøberi “A/S Smith, Mygind og Hüttemeier” købte det tidligere Svendborg Sund Yacht og Bådeværft i 1949, og byggede efterfølgende værftet om til karosserifabrik. Fabrikken startede under navnet “A/S Smith, Mygind og Hüttemeier”, men skiftede til “Nordisk Karosserifabrik A/S” i 1956.

Karosserifabrik

I løbet af fabrikkens 20 år, byggede de i omegnen af 400 karrosserier.

Fabrikken havde sin storhedstid i 1967, hvor Sverige skiftede fra venstre- til højrekørsel. Dette fyldte godt op i ordrebøgerne.
Sammen med en ordre på opbygning af mere end 100 nye Büssing Prëfekt busser til nabolandet, kom 65 tidligere leverede busser tilbage for at blive bygget om fra venstre- til højrekørsel.

Import af busser

Den 1. januar 1963 blev man importør af Büssings busser og lastvogne.

Büssing investerede i Karosserifabrikken på Svendborgs havn, og købte i den forbindelse 51% af aktierne i selskabet.

Import af biler

Ved siden af importen af Büssing blev man også importør af det franske bilmærke Peugeot.

Peugeot - Charmerende anderledes er hovedsagen... - 1960'erne
Peugeot – Charmerende anderledes er hovedsagen… – 1960’erne

Karosserifabrikken lukkede 31. marts 1969.

Hvis du har yderligere informationer om Nordisk Karosserifabrik, så er de mere end velkommen til at dele dem i en kommentar nederst på siden.

Skriv et svar

Din e-mailadresse vil ikke blive publiceret. Krævede felter er markeret med *