Nordisk Karosserifabrik
Det Københavnske jernstøberi “A/S Smith, Mygind og Hüttemeier” købte det tidligere Svendborg Sund Yacht og Bådeværft i 1949, og byggede efterfølgende værftet om til karosserifabrik. Fabrikken startede under navnet “A/S Smith, Mygind og Hüttemeier”, men skiftede til “Nordisk Karosserifabrik A/S” i 1956.
Karosserifabrik
I løbet af fabrikkens 20 år, byggede de i omegnen af 400 karrosserier.
Fabrikken havde sin storhedstid i 1967, hvor Sverige skiftede fra venstre- til højrekørsel. Dette fyldte godt op i ordrebøgerne.
Sammen med en ordre på opbygning af mere end 100 nye Büssing Prëfekt busser til nabolandet, kom 65 tidligere leverede busser tilbage for at blive bygget om fra venstre- til højrekørsel.
Import af busser
Den 1. januar 1963 blev man importør af Büssings busser og lastvogne.
Büssing investerede i Karosserifabrikken på Svendborgs havn, og købte i den forbindelse 51% af aktierne i selskabet.
Import af biler
Ved siden af importen af Büssing blev man også importør af det franske bilmærke Peugeot.
![Peugeot - Charmerende anderledes er hovedsagen... - 1960'erne](https://www.danmarksarkiv.dk/wp-content/uploads/2021/03/D054C207-3AF3-47CF-9651-B7B8E511CAA6-688x1024.jpeg)
Karosserifabrikken lukkede 31. marts 1969.
Hvis du har yderligere informationer om Nordisk Karosserifabrik, så er de mere end velkommen til at dele dem i en kommentar nederst på siden.
![](https://www.danmarksarkiv.dk/wp-content/uploads/2024/03/2020-PGB_macbook-1.jpg)