Volkswagen 1600 A - Rummelighed og styrke i stort format - 1968
Danmark

Volkswagen i Danmark

Volkswagen startede som en del af Tysklands “Kraft durch Freude” program, og planen var at enhver tysk familie skulle have råd til deres egen bil. En KdF-wagen.

Man headhuntede Ferdinand Porsche til projektet, hvilket resulterede i Type 1, eller “Boblen”, den bedst er kendt som.
Under krigen blev der udelukkende fremstillet køretøjer til det tyske forsvar. Primært “kübelwagen”, men også nogle firehjulstrukne udgaver Type 1, og den amfibiske “Schwim-wagen”.

Da krigen var slut blev den civile udgave masseproduceret, og var en af Tysklands første store export success’er.

Folkevogns boble, eller “Type 1” som den oprindeligt hed, forblev i produktion indtil 2003, hvor den sidste forlod samlebåndet på VW’s fabrik i Mexico.

Modeller

Personbiler

Type 1 – “Boblen”

Den oprindelige folkevogn, som de fleste kender som “Boblen” er en af de biler der er fremstillet i flest år, og i flest eksemplarer.

Efter Golf’en blev lanceret i 1974, lukkede man ned for produktionen af “boblen” i Europa, men produktionen fortsatte i Brazilien helt frem til 2003.

Ialt er der fremstillet 21.529.464 Volkswagen Type 1’ere.
15.444.858 i Tyskland, og 3.350.000 i Brazilien.

Ud over Tyskland, hvor den blev fremstillet i Wolfsburg, Hanover, Emden, Ingolstadt og Osnabrück, samt Brasilien, er de også blevet fremstillet i Australien, Belgien, Findland, Indonesien, Irland, Malaysia, Mexico, New Zealand, Nigeria, Philipinerne, Syd Afrika, Thailand, Chile, Venezuela og det tidligere Yougoslavien.

Volkswagen Boble og MKP Petit campingvogn, med reklame for Slesvigsk Parti
Volkswagen Boble og MKP Petit campingvogn, med reklame for Slesvigsk Parti – Vi ka æ sproch

1600

Volkswagens 1600 serie, var den sidste selvstændige personbilsmodel med en hækmonteret luftkølet motor.

Udseendet var mere moderne end den gode gamle “boble”, men teknikken var grundlæggende den samme.

VW 1600 serien kunne fås som personbil og varevogn

Volkswagen 1600 A - Rummelighed og styrke i stort format - 1968
Volkswagen 1600 A – Rummelighed og styrke i stort format
Den har alt det, De venter af en luksusvogn ...og en pris De ikke venter! - Ny VW 1600 T - Volkswagen
Den har alt det, De venter af en luksusvogn …og en pris De ikke venter! – Ny VW 1600 T – Volkswagen

Varebiler

Type 2

Volkevogns Type 2 Transporter, fik hurtigt kælenavnet Rugbrødet i varevognsudgaven.

Den var meget nært beslægtet med Boblen, og delte i begyndelsen også en lang række komponenter.

Kai Petersen Automobiler - Folkevarevognen til omgående levering - Hellerup
Kai Petersen Automobiler – Folkevarevognen til omgående levering – Hellerup

Importører

Importeret af Scandinavisk Motor Co. siden 1948.

VW 1200 - Scandinavisk Motor Co - 1960'erne
VW 1200 – Scandinavisk Motor Co – 1960’erne

Forhandlere

Hovedstaden

Skandinavisk Motor Co – SMC

Skandinavisk Motor Co havde afdelinger i både København og Odense.

Folkevognen hører med i billedet på en god ferie - 1960'erne
Folkevognen hører med i billedet på en god ferie – 1960’erne

Kai Petersen Automobiler

Kai Petersen Automobiler lå på Strandvejen ved Hellerup, lidt nord for København.

Kai Petersen Automobiler - Folkevarevognen til omgående levering - Hellerup
Kai Petersen Automobiler – Folkevarevognen til omgående levering – Hellerup

Bornholm

Sode Motor Co havde to afdelinger. Én i Rønne og én i Nexø.

Sode havde ud over Volkswagen, også Volvo på programmet.

Volvo forhandler Sode Motor Co. - 1973
Volvo forhandler Sode Motor Co. – 1973

Sode havde den sjældne ære af at være representeret i Teknos katalog, hvor man kunne finde en Volkswagen Transporter med Sode reklame.

Fyn

Skandinavisk Motor Co var ud over at være importør, også forhandler i København og Odense.

Et folkevogns rugbrød og en Buick venter på at nogen får lyst til at tage sig af dem
Et folkevogns rugbrød og en Buick venter på at nogen får lyst til at tage sig af dem

Tekno’s Danske folkevognsmodeller

Den danske legetøjsfabrik Tekno fremstillede en lang række populære modelbiler med danske firmanavne på. En stor del af dem var den popuære VW Type 1, Tranporter eller Rugbrødet:

One thought on “Volkswagen i Danmark

Skriv et svar

Din e-mailadresse vil ikke blive publiceret. Krævede felter er markeret med *