Volkswagen i Danmark
Volkswagen startede som en del af Tysklands “Kraft durch Freude” program, og planen var at enhver tysk familie skulle have råd til deres egen bil. En KdF-wagen.
Man headhuntede Ferdinand Porsche til projektet, hvilket resulterede i Type 1, eller “Boblen”, den bedst er kendt som.
Under krigen blev der udelukkende fremstillet køretøjer til det tyske forsvar. Primært “kübelwagen”, men også nogle firehjulstrukne udgaver Type 1, og den amfibiske “Schwim-wagen”.
Da krigen var slut blev den civile udgave masseproduceret, og var en af Tysklands første store export success’er.
Folkevogns boble, eller “Type 1” som den oprindeligt hed, forblev i produktion indtil 2003, hvor den sidste forlod samlebåndet på VW’s fabrik i Mexico.
Modeller
Personbiler
Type 1 – “Boblen”
Den oprindelige folkevogn, som de fleste kender som “Boblen” er en af de biler der er fremstillet i flest år, og i flest eksemplarer.
Efter Golf’en blev lanceret i 1974, lukkede man ned for produktionen af “boblen” i Europa, men produktionen fortsatte i Brazilien helt frem til 2003.
Ialt er der fremstillet 21.529.464 Volkswagen Type 1’ere.
15.444.858 i Tyskland, og 3.350.000 i Brazilien.
Ud over Tyskland, hvor den blev fremstillet i Wolfsburg, Hanover, Emden, Ingolstadt og Osnabrück, samt Brasilien, er de også blevet fremstillet i Australien, Belgien, Findland, Indonesien, Irland, Malaysia, Mexico, New Zealand, Nigeria, Philipinerne, Syd Afrika, Thailand, Chile, Venezuela og det tidligere Yougoslavien.
![Volkswagen Boble og MKP Petit campingvogn, med reklame for Slesvigsk Parti](https://www.danmarksarkiv.dk/wp-content/uploads/2023/04/IMG_6383-1024x745.jpeg)
Type 2 – “Rugbrødet”
![Folkevogn Type 2 på Swapmeet ved Andelslandsbyen Nyvang](https://www.danmarksarkiv.dk/wp-content/uploads/2024/04/IMG_1985-1024x768.jpeg)
1600
Volkswagens 1600 serie, var den sidste selvstændige personbilsmodel med en hækmonteret luftkølet motor.
Udseendet var mere moderne end den gode gamle “boble”, men teknikken var grundlæggende den samme.
VW 1600 serien kunne fås som personbil og varevogn
![Volkswagen 1600 A - Rummelighed og styrke i stort format - 1968](https://www.danmarksarkiv.dk/wp-content/uploads/2021/04/1970465C-4DD4-4FBF-BBDF-418234FAE3C7-768x1024.jpeg)
![Den har alt det, De venter af en luksusvogn ...og en pris De ikke venter! - Ny VW 1600 T - Volkswagen](https://www.danmarksarkiv.dk/wp-content/uploads/2021/04/C6629DA8-E84C-482B-BCE9-D78D81D49C5A-768x1024.jpeg)
Varebiler
Type 2
Volkevogns Type 2 Transporter, fik hurtigt kælenavnet Rugbrødet i varevognsudgaven.
Den var meget nært beslægtet med Boblen, og delte i begyndelsen også en lang række komponenter.
![Kai Petersen Automobiler - Folkevarevognen til omgående levering - Hellerup](https://www.danmarksarkiv.dk/wp-content/uploads/2023/04/billede-11.png)
Importører
Importeret af Scandinavisk Motor Co. siden 1948.
![VW 1200 - Scandinavisk Motor Co - 1960'erne](https://www.danmarksarkiv.dk/wp-content/uploads/2021/03/535A013C-01D4-4C11-873B-63D2B0EC83A5-698x1024.jpeg)
Forhandlere
Hovedstaden
Skandinavisk Motor Co – SMC
Skandinavisk Motor Co havde afdelinger i både København og Odense.
![Folkevognen hører med i billedet på en god ferie - 1960'erne](https://www.danmarksarkiv.dk/wp-content/uploads/2021/03/9C916BA4-36EC-4FB3-B965-C75053BA25F0-574x1024.jpeg)
Kai Petersen Automobiler
Kai Petersen Automobiler lå på Strandvejen ved Hellerup, lidt nord for København.
![Kai Petersen Automobiler - Folkevarevognen til omgående levering - Hellerup](https://www.danmarksarkiv.dk/wp-content/uploads/2023/04/billede-11-300x94.png)
Bornholm
Sode Motor Co havde to afdelinger. Én i Rønne og én i Nexø.
Sode havde ud over Volkswagen, også Volvo på programmet.
![Volvo forhandler Sode Motor Co. - 1973](https://www.danmarksarkiv.dk/wp-content/uploads/2021/03/0B54667E-245C-46E5-9245-CBE59FFBE859-e1615204638534-225x300.jpeg)
Sode havde den sjældne ære af at være representeret i Teknos katalog, hvor man kunne finde en Volkswagen Transporter med Sode reklame.
Fyn
Skandinavisk Motor Co var ud over at være importør, også forhandler i København og Odense.
![Et folkevogns rugbrød og en Buick venter på at nogen får lyst til at tage sig af dem](https://www.danmarksarkiv.dk/wp-content/uploads/2021/11/7169F059-DCA1-4000-A0AC-3468E0404843-1024x766.jpeg)
Tekno’s Danske folkevognsmodeller
Den danske legetøjsfabrik Tekno fremstillede en lang række populære modelbiler med danske firmanavne på. En stor del af dem var den popuære VW Type 1, Tranporter eller Rugbrødet:
![Teknobiler med reklamer - Ford Service, PFAFF symaskiner, Shell & Gillette](https://www.danmarksarkiv.dk/wp-content/uploads/2022/01/3FF172DD-5A16-4C7C-92A8-C4772D50EB34-1024x683.jpeg)
![Tekno Rugbrød med reklame for Hellesens](https://www.danmarksarkiv.dk/wp-content/uploads/2022/01/C50AB92B-4A4F-4B06-AC89-306D040F71BD-1024x766.jpeg)
![Tekno rugbrød med reklamer for hhv PFAFF og Hafnia Skinken](https://www.danmarksarkiv.dk/wp-content/uploads/2022/01/A8960CD4-E716-4828-A744-B63616BCADE3-1024x662.jpeg)
![Tekno rugbrød i "Danske Farve- og Lakfabrikker"'s farver](https://www.danmarksarkiv.dk/wp-content/uploads/2022/01/16D8918D-A98D-4BEC-B5BB-CC514FF2606B-1024x646.jpeg)
Related posts:
![](https://www.danmarksarkiv.dk/wp-content/uploads/2024/03/2020-PGB_macbook-1.jpg)
One thought on “Volkswagen i Danmark”