Volkswagen i Danmark
Volkswagen startede som en del af Tysklands “Kraft durch Freude” program, og planen var at enhver tysk familie skulle have råd til deres egen bil. En KdF-wagen.
Man headhuntede Ferdinand Porsche til projektet, hvilket resulterede i Type 1, eller “Boblen”, den bedst er kendt som.
Under krigen blev der udelukkende fremstillet køretøjer til det tyske forsvar. Primært “kübelwagen”, men også nogle firehjulstrukne udgaver Type 1, og den amfibiske “Schwim-wagen”.
Da krigen var slut blev den civile udgave masseproduceret, og var en af Tysklands første store export success’er.
Folkevogns boble, eller “Type 1” som den oprindeligt hed, forblev i produktion indtil 2003, hvor den sidste forlod samlebåndet på VW’s fabrik i Mexico.
Modeller
1600
Volkswagens 1600 serie, var den sidste selvstændige personbilsmodel med en hækmonteret luftkølet motor.
Udseendet var mere moderne end den gode gamle “boble”, men tiknikken var grundlæggende den samme.
VW 1600 serien kunne fås som personbil og varevogn


Importører
Importeret af Scandinavisk Motor Co. siden 1948.

Forhandlere
Hovedstaden

Bornholm
Sode Motor Co havde to afdelinger. Én i Rønne og én i Nexø.
Sode havde ud over Volkswagen, også Volvo på programmet.

Sode havde den sjældne ære af at være representeret i Teknos katalog, hvor man kunne finde en Volkswagen Transporter med Sode reklame.
Fyn
Skandinavisk Motor Co var ud over at være importør, også forhandler i København og Odense.

Tekno’s Danske folkevognsmodeller
Den danske legetøjsfabrik Tekno fremstillede en lang række populære modelbiler med danske firmanavne på. En stor del af dem var den popuære VW Type 1, Tranporter eller Rugbrødet:
Teknobiler med reklamer – Ford Service, PFAFF symaskiner, Shell & Gillette Tekno Rugbrød med reklame for Hellesens Tekno rugbrød med reklamer for hhv PFAFF og Hafnia Skinken Tekno rugbrød i “Danske Farve- og Lakfabrikker”‘s farver