Hovedstadsområdet

Frihavnens Elektriske Centralstation

Frihavnens Elektriske Centralstation opførtes i 1894, for at levere strøm til Københavns frihavn, der dermed blev verdens første frihavn, der udelukkende blev drevet af elektricitet, endda fra eget elværk.

Naturligvis kunne man ikke levere elektricitet til mobile enheder som Københavns Dampkran, men alt landfast udstyr fik udelukkende sin energi fra Centralstationen.

Dampkedlerne i kælderen leverede hvad der svarede til 400HK, der ud over belysning anvendtes til havnens 7 elektriske kajkraner.

Københavns Frihavns Centralstations dampkedler – 1895

Allerede efter 5 år, måtte man i 1899 opgradere elværket for at kunne følge med i behovet.

I 1918 angav man værket til at have en samlet ydelse på 1.750 HK, og en elproduktion på 1,2 GW. Der var nu 40 kajkraner der skulle trækkes af det lille elektricitetsværk.

Indenfor i hallen på Frihavnens Centralstation – 1895

Man løb hele tiden kapløb for at kunne levere strøm nok til havnens voksende forbrug, og i 1920 overtog Københavns Belysningsvæsen leverancen til den nordlige del af havnen.

Københavns Frihavns Centralstation – 1894

I 1939 var eventyret slut, da resten af Frihavnen også blev koblet op på Københavns Belysningsvæsens elnet, og Centralstationen dermed blev overflødig.

Bygningen blev tømt for teknisk udstyr, og efterfølgende omdannet til pakhus.

I 1944 blev bygningen ramt af en sabotageaktion.

Københavns Frihavns Centralstations enorme instrumentpanel – 1895

Centralstationen er i dag fredet, og kan ses på Dampfærgevej 2, 2100 København

Skriv et svar

Din e-mailadresse vil ikke blive publiceret.