København havns dampkran

I mange år havde København havn en stor dampdrevet flydekran, der blev anvendt til alt fra læsning til reparationer af havneanlæg.

Flydekranen var udstyret med to skorstene, sandsynligvis til hver sin kedel.

Det “bagerste ben” kunne føres frem og tilbage i en stor rille, for at flytte kranen med dens last fra mole til dæk, og tilbage igen. Herved kunne lasten sænkes ned på dækket under transport.
På hver side af rillen kan man se et stort spil, der via kæder er forbundet til kranens to meterhøje kasteblokke.

I 1893 brugtes kranen til udvidelse af havnemoler, hvor den bugserede de store betonklodser ud og sænkede dem på plads.

Dampkranen anvendes til at bygge moler - 18. august 1893
Dampkranen anvendes til at bygge moler – 18. august 1893
Dampkranen løfter jerndragere på plads ved den nye Knippelsbro - 1907
Dampkranen løfter jerndragere på plads ved den nye Knippelsbro – 1907

Kranen blev i sin levetid brugt til en lang række opgaver, og kunne sagtens flytte store emner, som sine land baserede “kollegaer”

Dampkranen transporterer en landkran i Københavns Frihavn - April 1908
Dampkranen transporterer en land-kran i Københavns Frihavn – April 1908

Dampkranen var monteret på en pram uden egen fremdrift. Derfor måtte man have en slæbebåd til at transportere den fra sted til sted.

Købehavns store dampkran bugseres gennem den åbne Knippelsbro
Købehavns store dampkran bugseres gennem den åbne Knippelsbro
Dampkranen i Københavns Frihavn
Dampkranen i Københavns Frihavn
Dampkranen løfter en større stålgitter konstruktion på Orlogsværftet
Dampkranen løfter en større stålgitter konstruktion på Orlogsværftet

Kender du mere til København havns dampkran, hvem der byggede den, og hvad der blev af den, må du meget gerne efterlade en kommentar nederst på siden.

Skriv en kommentar