Københavns tre Hovedbanegårde
Københavns Hovedbanegård anses af mange som at være lige så gammel som togdriften i hovedstaden, men i virkeligheden er den byens 3. hovedbanegård.
Københavns første Hovedbanegård
Københavns første hovedbanegård var samtidigt hovedstadens første og dermed eneste station. Den hed derfor blot “Københavns Station”, og blev indviet den 26. juni 1847, sammen med åbningen af jernbanestrækningen til Roskilde.
Da stationen blev opført udenfor Københavns volde, var der krav om at bygningen skulle opføres i træ. Årsagen til dette var at man i tilfælde af krig måtte nedbrænde stationen, så den ikke kom i vejen for udsynet fra voldene, og ikke måtte komme i vejen for kanonernes skudfelt.
Stationen lå nogenlunde hvor den nuværende banegård ligger, men sporene der løb ned over Halmtorvet, lå vinkelret på de nuværende.
Stationsbygningen blev revet ned i 1865, blot 18 år efter den blev opført.
Københavns anden Hovedbanegård
Afløseren for Københavns Station blev opført på den modsatte side af Vesterbrogade. I dag ligger Axelborg, og Palads biografen på området.
Stationen bestod af en stor hal, med 4 gennemgående spor.
Banegården blev lukket den 1. december 1911, da dens efterfølger blev indviet.
I 1912 blev hallen i en kort overgang anvendt til at huse husvilde københavnere, hvorefter Constantin Philipsen lejede ejendommen.
Constantin murede de to store åbninger i gavlene til, og åbnede efterfølgende sin biograf “Palads Teatret”.
På grund af udviddet sporarbejde, måtte man demontere bygningen i 1916, hvorefter Constantin opførte det nuværende biografsal “Palads”.
Hallens tagkonstruktion blev dog genopført som “Aarhus Stadionhal”, der stadig eksisterer i dag.
Københavns tredje Hovedbanegård
Den nuværende banegård, blev indviet 30. november 1911.
Det flade gulv med 4 spor, i dens forgænger var nu erstattet af en række hævede perroner.
6 perroner til de rejsende, og 5 lavere perroner til bagagehåndtering.
Yderst mod Tivoli (modsat perron 1), findes en særlig perron, med adgang til de kongelige ventesale.
2 thoughts on “Københavns tre Hovedbanegårde”