Burmeister & Wain
Burmeister & Wain, der startede som Baumgarten & Burmeister i 1846 var i mange år Danmarks største skibsværft og dieselmotor producent.
To år efter virksomhedens start leverede de deres første dampmaskine, og igen 7 år senere deres første skib.
I 1861 forlod Baumgarten virksomheden, og da William Wain indtrådte i hans sted, fik B&W navnet Burmeister & Wain.
Skibe
S/S Hermod
Skrog nr. 1
Bestilt af Post- og Telegrafvæsenet i 1854
H/F Gefion
Skrog nr. 78
Bestilt af Dampskibsselskabet Øresund den 27. maj 1872
Leveret til DFDS 12. december 1874
H/F Gylfe
Skrog nr. 79
Bestilt af Dampskibsselskabet Kjøbenhavn – Malmø den 27. marts 1872
Leveret til DFDS den 23. september 1874
![Hjuldampefærgen Gylfe ved kajen i København - 1972-1923](https://www.danmarksarkiv.dk/wp-content/uploads/2021/06/billede-1-1024x943.png)
H/F Kjøbenhavn
![Lokomotivet KFA nr 2 ombord på DSB's dampdrevne Hjulfærge Kjøbenhavn](https://www.danmarksarkiv.dk/wp-content/uploads/2020/12/Ca1900_Faergen_Kjoebenhavn_og_lokomotivet_KFA_nr2-1024x709.jpg)
Hvis du har yderligere informationer om Burmeister & Wain’s historie, samt de skibe de fremstillede på værftet, så er du mere end velkommen til at efterlade en kommentar nederst på siden.
Jernbanemateriel
Damplokomotiver
Burmeister & Wain byggede to damplokomotiver i 1871. Begge disse blev bestilt af “Det Sjællandske Jernbaneselskab” til strækningen Roskilde-Køge-Næstved-Masnedsund.
Desuden byggede værftet det der i 1930’erne var verdens største flydekran. Den blev blandt andet anvendt til at løfte brofagene på plads på Storstrømsbroen.
![](https://www.danmarksarkiv.dk/wp-content/uploads/2024/03/2020-PGB_macbook-1.jpg)