Burmeister & Wain's haller foran Københavns skyline
Hovedstadsområdet

Burmeister & Wain

Burmeister & Wain, der startede som Baumgarten & Burmeister i 1846 var i mange år Danmarks største skibsværft og dieselmotor producent.

To år efter virksomhedens start leverede de deres første dampmaskine, og igen 7 år senere deres første skib.

I 1861 forlod Baumgarten virksomheden, og da William Wain indtrådte i hans sted, fik B&W navnet Burmeister & Wain.

Skibe

S/S Hermod

Skrog nr. 1
Bestilt af Post- og Telegrafvæsenet i 1854

H/F Gefion

Skrog nr. 78
Bestilt af Dampskibsselskabet Øresund den 27. maj 1872
Leveret til DFDS 12. december 1874

H/F Gylfe

Skrog nr. 79
Bestilt af Dampskibsselskabet Kjøbenhavn – Malmø den 27. marts 1872
Leveret til DFDS den 23. september 1874

Hjuldampefærgen Gylfe ved kajen i København - 1972-1923
Hjuldampefærgen Gylfe ved kajen i København – 1972-1923

H/F Kjøbenhavn

Lokomotivet KFA nr 2 ombord på DSB's dampdrevne Hjulfærge Kjøbenhavn
Lokomotivet KFA nr 2 ombord på DSB’s dampdrevne Hjulfærge Kjøbenhavn

Hvis du har yderligere informationer om Burmeister & Wain’s historie, samt de skibe de fremstillede på værftet, så er du mere end velkommen til at efterlade en kommentar nederst på siden.

Jernbanemateriel

Damplokomotiver

Burmeister & Wain byggede to damplokomotiver i 1871. Begge disse blev bestilt af “Det Sjællandske Jernbaneselskab” til strækningen Roskilde-Køge-Næstved-Masnedsund.

Desuden byggede værftet det der i 1930’erne var verdens største flydekran. Den blev blandt andet anvendt til at løfte brofagene på plads på Storstrømsbroen.

Skriv et svar

Din e-mailadresse vil ikke blive publiceret. Krævede felter er markeret med *