Facaden på Københavns første Hovedbanegaard - 1864
Hovedstadsområdet Sjælland

Det Sjællandske Jernbaneselskab – SJS

Det Sjællandske Jernbaneselskab stiftedes i 1844, med det formål at etablere og drive kongerigets første jernbanestrækning, mellem København og Roskilde.

Københavns første banegård opførtes lige ved siden af Københavns anden store forlystelse Tivoli, der var åbnet få år tidligere. I starten var togrejser mere en forlystelse end en form for person transport.

Jernbanestrækninger og stationer

Frederikssundsbanen

Frederikssundsbanen mellem Frederiksberg og Frederikssund opføres i 1879

Klampenborgbanen

Klampenborgbanen indvies i oktober 1870, og forbinder dermed Klampenborg med Hovedstaden via Hellerup.

Nordbanen

Nordbanen forlænger Klampenborgbanen, først til Lyngby, og derefter til Helsingør.

Nordvestbanen

Nordvestbanen mellem Roskilde og Kalundborg opføres i 1874.

Sydbanen

Sydbanen der åbnes i 1870 fører jernbanen fra Roskilde til Masnedsund.

Vestbanen

Vestbanen, mellem København og Roskilde var den første der blev bygget, og denne indviedes som landets første den 26. juni 1847. I 1856 udbygges den, så man kan rejse fra Hovedstaden til Korsør.

Replika af Odin, der var Danmarks første damplokomotiv, på strækningen mellem København og Roskilde i 1847
Replika af Odin, der var Danmarks første damplokomotiv, på strækningen mellem København og Roskilde i 1847

Slagelse Station

Slagelse Station, opført af Det Sjællandske Jernbaneselskab i 1856 - 2022
Slagelse Station, opført af Det Sjællandske Jernbaneselskab i 1856 – 2022

Det Sjællandske Jernbaneselskab overtages af Staten i 1880, og indgår dermed i DSB, De Danske Statsbaner.

2 thoughts on “Det Sjællandske Jernbaneselskab – SJS

Skriv et svar

Din e-mailadresse vil ikke blive publiceret. Krævede felter er markeret med *