Udsigt fra ballon forlystelse i Tivoli - 1922
Hovedstadsområdet

Tivoli

Tivoli åbnede første gang i 1843 under navnet Tivoli og Vauxhall, og i ved begyndelsen havde de blot to forlystelser.

Navnet henviste til datidens store forlystelseshaver “Jardin de Tivoli” og “Vauxhall Gardens” i henholdsvis Paris og London.

Senere omdøbtes stedet til Kjøbenhavns Sommer-Tivoli, et navn den beholdt indtil 2006, hvor den ændrede navn til blot Tivoli.

Tivolis hovedindgang fra dengang den hed Tivoli & Vauxhall - Ca. 1867
Tivolis hovedindgang fra dengang den hed Tivoli & Vauxhall

Forlystelser

Ved opstarten havde de “kun” en rutsjebane og en karrusel. Derudover var der et parkanlæg man kunne nyde, samt boder, traktørsteder, musik og teater.

Fregatten Sct. Georg

Fregattens navn Sct. Georg havde dobbelt betydning, da Sct. Georg er den kendte sagnhelt der skulle have reddet en prinsesse fra en grum ildspyende drage.
En anden årsag til navnet, var at hylde grundlæggeren Georg Carstensen, der var afgået ved døden 30 år før skibet blev søsat.

Den oprindelige fregat blev søsat i 1887, året før Den store Nordiske Industrimesse. Den fungerede som forlystelseshavens vartegn, og trak mange til før gyldne tårne og rutsjebaner overtog havens “skyline”.

Vinteren 1901 var dog for meget for skibet, og isen knuste skroget, der efterfølgende ikke stod til at redde.

Fregatten Sct. Georg II

I 1933 fik Tivoli i anledning af sit 90 års jubilæum, fremstillet en ny fregat, på baggrund af de originale tegninger. Sct. Georg II var dog bygget på en flydende platform med pontoner, der holdt konstruktionen flydende.

Dette skib sank dog allerede 7 år senere, da en af pontonerne sprang 2. juli 1940. Skibet blev totalskadet, og man valgte derfor at ophugge skibet.

Forliset skete under den tyske besættelse, og om det kunne have været reddet under normale omstændigheder uden råstof begrænsninger vides ikke.

Fregatten Sct. Georg III

I 1993 søsatte man den tredje fregat i anledning af Tivolis 150 års jubilæum. Skibet blev bygget på Hvide Sande Skibs- og Baadeværft. Denne gang blev den del af skroget der er under vand bygget i stål, der gerne skulle holde skibet flydende lidt længere end dens to forgængere.

Luftballonen Montebello (1891)

I 1891 købte Tivoli en stor gul lænkeballon, ved navn Montebello, som i mange år tog gæster med til vejrs og lod den opleve den fantastiske udsigt over København.

Tivolis forlystelse, luftballonen "Montebello" svæver højt over indgangen - 1904
Tivolis forlystelse, luftballonen “Montebello” svæver højt over indgangen – 1904

Ballonen var på 2.000m3, og var fyldt med det brandfarlige brint, som var årsagen til den kraftige brand ved Zeppelineren Hindenburgs ulykke.
Montebello’s ballonhylster var udført i råsilke.

Selve ballonen var tøjret til jorden, ved hjælp af et kraftigt hampereb der som spærreballonerne under anden verdenskrig kunne hejses op og ned efter behov.
Inde i rebet var der trukket et telefonkabel, så passagererne havde mulighed for at ringe fra højt over København.

Ved opstigning slækkede man på rebet, indtil ballonen nåede den ønskede højde, der var op til 350 meter over byen.
Når ballonen skulle ned igen foregik det ved et stort dampdrevet spil, med 30 hestekræfter.

Op til 15 gæster kunne nyde oplevelsen ad gangen, og afhængig af billetprisen kunne man blive sendt op i enten 350 fod (DKK 1,-), 500 fod (DKK 3,-) eller 1000 fod (DKK 5,-) meters højde.

Tivoli fylder gas på ballonen Montebello - 1891
Tivoli fylder gas på luftballonen Montebello – 1891

Tivoli udlejede ved flere tilfælde Montebello til hæren, der brugte den som udsigtsplads under artilleri øvelser på Amager fælled.

Efter sigende skulle flere officerer have fået det dårligt, når ballonen blev hævet i kraftig vind.

Udsigt fra ballon forlystelse i Tivoli - 1922
Udsigt fra ballon forlystelse i Tivoli – 1922
Der graves ud til Københavns tredje Hovedbanegård - April 1908
Tivoli kan ses i baggrunden af udgravningen til Københavns tredje Hovedbanegård – April 1908

Reklamer

Der blev fremstillet en række årsplatter med Tivoli og det pågældende årstal.

Hvis du har yderligere informationer om Tivolis historie, så er du mere end velkommen til at tilføje en kommentar nederst på siden.

6 thoughts on “Tivoli

Skriv et svar

Din e-mailadresse vil ikke blive publiceret.